Silniki Motocyklowe



Silniki spalinowe to obecnie wciąż najpopularniejsze źródło napędu w motocyklach.

Ze względu na rodzaj paliwa możemy je podzielić na benzynowe i napędzane olejem napędowym (skoncentrujemy się na wielkoseryjnej produkcji,

pominiemy tutaj alkohol czy skroplone gazy). Silniki zasilane olejem napędowym, ze względu na śladowe zastosowanie w branży motocyklowej, pomijamy.

Dwusuw/czterosuw


Silniki napędzane benzyną podzielimy na dwa rodzaje: cztero- lub dwusuwowe.
Różnice w budowie obydwu tych grup są znaczne, w czterosuwie zapłon odbywa się co dwa pełne obroty wału korbowego, a zasilanie cylindra w mieszankę i odprowadzenie z niego spalin za pomocą zaworów z wymuszonym sterowaniem.

W przypadku silnika dwusuwowego zapłon następuje co każdy obrót wału.

Zasilanie i wydalanie spalin wymusza tłok za sprawą pod- lub nadciśnienia wywołanego jego ruchem.

Odpowiednie położenie tłoka zasłania otwory dolotowe i spalinowe będąc jakby "sterownikiem rozrządu".

Silniki z tłokiem rotacyjnym (Wankla) pominiemy z uwagi na śladowe zastosowanie w motoryzacji.


Silniki dwusuwowe



Wady: Większe zużycie paliwa, mniejsza trwałość, większa toksyczność spalin, konieczność smarowania skrzyni korbowej olejem mieszanym z paliwem,

dużo mniejszy efekt hamowania silnikiem, mniej momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów.

Zalety: lepsze osiągi (moc maksymalna), mniejsza masa, mniej elementów ruchomych, większa prostota konstrukcji, lepsze wchodzenie na obroty


Silniki czterosuwowe


Ze względu na liczbę cylindrów możemy podzielić je na jedno lub wielocylindrowe.

Silniki 4t dzielimy na:



Bokser

Widlasty, "fałka", L2, V2

Rzędówki

Dwucylidrowce (R2)

Trzycylindrowce (R3)

Czterocylindrowce (R4)

Sześciocylindrowce (R6)